Lastentavaroiden
myynti kirpputorilla tuntuu alkuun ehkä isolta urakalta, mutta vauhtiin päästyään moni huomaakin nauttivansa täysin siemauksin ja tutkailevansa kotiaan uudella silmällä – vieläkö löytyisi
jotain myytävää? Tavaroita on hauska käydä läpi, muistella ehkä
menneitä, mietiskellä hintoja ja sommitella erilaisia esillepanoja
omalle myyntipaikalleen. Hauskanpidon ja kierrätysidean
toteuttamisen lisäksi bonuksena tulevat kivat tienestit, jotka voi
käyttää vaikkapa uusien sesonginmukaisten vaatteiden
päivittämiseen. Kirpputorimyynti on kuitenkin oma taiteenlajinsa,
ja varsinkin ensikertalaisille parhaaseen myyntitulokseen pääseminen
saattaa olla monen kompastuskiven takana. Sen tähden olemme
keränneet tähän käytännön elämässä testattuja vinkkejä,
joista toivon mukaan on sinulle apua. Toivotamme oikein hyvää
myyntiä!
1. Hyvälaatuinen tavara
Tavaran laatu on
tärkein myyntiin vaikuttava tekijä. Älä siis tuo kaikkea
varastoon kertynyttä myyntiin, vaan valikoi mukaan vain parhaat.
Kulahtaneet ja nukkaiset vaatteet ja tavarat – rikkinäisistä ja
tahraisista puhumattakaan - eivät mene kaupaksi, vaan päinvastoin
käännyttävät mahdolliset ostajat pois. Kengistä kannattaa olla
erityisen tarkka, laita esille ainoastaan sellaiset, joiden kunto on
lähes uutta vastaava.
2. Pesu ja silitys
Varastossa
tunkkaista hajua keränneet vaatteet kannattaa pestä juuri ennen
niiden tuomista myyntiin (naiset tekevät ostopäätökset osittain
hajuun perustuen, olemmehan muinaisia keräilijöitä!). Samalla
joukosta voi karsia kaikki vähänkään huonokuntoinen pois.
Silitysurakkaa kannattaa harkita vakavasti, sillä silitetyt vaatteet
erottuvat edukseen, ja niistä saa myös paremman hinnan.
3. Yhtenäinen valikoima
Sen sijaan, että
myyntipisteestäsi löytyisi tavaraa lapsille vauvasta teiniin, yritä
saada valikoimasta yhtenäinen tuomalla yhden tai kahden kokoluokan
vaatetta. Seesamin myyntipisteet koostuvat kahdesta ”osasta”,
joten esimerkiksi pojan tavarat voi laittaa yhteen ja tytön tavarat
toiseen puolikkaaseen. Tai esimerkiksi tietyn kokoluokan vaatetta
yhteen ja leluja/kirjoja toiseen.
4. Tarkista hintataso
Alihinnoittelemalla
menetät turhaan myyntituottoasi, ylihinnoittelemalla tavara jää
puolestaan myymättä. Tee hintatiedustelukierros ennen myyntijaksosi
alkua, jotta saat käsityksen paikan hintatasosta. Perusvaatteet
kannattaa hinnoitella maltillisesti, merkkivaatteista sekä muulla
tavoin erityisistä tavaroista äidit ovat valmiit maksamaan enemmän.
Mikäli myyt paljon edullista perustavaraa, joukossa olisi hyvä olla
jotain hintavampaa nostamassa myyntituloa. Mikäli motiivisi on vain
päästä nopeasti tavarasta eroon, teet sen kyllä
keskiarvohinnoillakin. Viimeisinä päivinä voit ottaa käyttöösi
alennuksen (10-90 %), joka usein tyhjentää loput tavarat mukavasti.
5. Hinnoittelu
Hinnoitellessasi myyntiin tulevia tavaroita, merkitse viivakooditarraan tuotteen kuvaus ja esim. vaatteen koko. Mikäli muutat hintaa myöhemmin, vaihda tuotteeseen uusi hintalappu. Kiinnitä erityisesti huomiota kiinnitykseen. Liukkaista materiaaleista, kuten juhla-asuista ja ulkovaatteista tarrat irtoavat herkästi. Varmin keino kiinnittää hintalappu on liimata tarra erilliselle pahvilapulle ja sitoa se narulla kiinni tuotteeseen.6. Esillepano
Esillepanon
merkitystä ei voi kyllin korostaa. Kuvittele itsesi kaupan
somistajaksi, joka luo mahdollisimman houkuttelevia ja myyviä
hyllyjä. Yritä saada myyntipaikastasi mahdollisimman hyvin muusta
joukosta erottuva. Seesamin myyntipiste mahdollistaa erittäin
joustavan tilan käytön, sillä kiinteitä hyllyjä ja tankoja ei
ole, vaan voit itse valikoida tavaroillesi parhaan mahdollisen
kokoonpanon hyllyä ja tankoa. Pyydä meiltä apua hyllyjen ja tankojen sijoitteluun. Ne muuntuvat tarpeittesi mukaan myös kesken myyntijakson sen mukaan, millaista tavaraa täydennät myyntipisteellesi.
Kaikki
ripustettavissa oleva, kuten bodyt, paidat, kokopuvut ja takit
kannattaa sijoittaa henkareille, jossa ne tulevat hyvin esille. Näin paikka pysyy siistinä koko myyntijaksosi ajan. Hyllytavarat puolestaan kannattaa laittaa hyllyille tankojen YLÄPUOLELLE. Alahyllyjen näkyvyys on
huono, sinne kannattaa korkeintaan laittaa täydennysvarastoa.
Älä yritä saada kaikkea mahtumaan kerralla, korkeita vaatepinoja pursuavat hyllyt eivät houkuttele tutkimusretkelle, ja heikentävät myyntiä. Liian väljä esillepano antaa puolestaan kuvan että paikka on jo koluttu. Käytä mielellään henkilökunnan asiantuntemusta hyväksesi, ja kysy neuvoa!
6. Myynninseuranta ja -edistäminen
Perussääntönä
voisi pitää, että myyntipaikka myy parhaiten ensimmäisen 2-3 päivän
aikana. KirppariKalle mahdollistaa myyntipaikkasi myynnin tarkan seuraamisen. Kun huomaat, että myyntisi alkaa hiipua, on aika kunnostaa myyntipiste uuteen uskoon. .
Pelkkä täyttö ja tavaroiden uudelleen järjestely usein riittää, mutta jos myynti ei tunnu siitä piristyvän, voi olla kannattavaa laittaa vähäksi aikaa voimaan pieni välialennusmyynti ja tämän jälkeen esim. vaihtaa loput jäljelle jääneestä tavarasatsista uuteen. Voit kokeilla myös erilaista esillepanoa, joten pyydä meiltä apua hyllyjen ja tankojen uudelleenasettelussa. Reilumpi alennusmyynti myyntijakson viimeisiksi päiviksi on aina piristysruiske myyntisi loppumetreille. Tällöin voit tuoda myös mahdolliset aiemmin myynnissä olleet takaisin myyntiin osaksi loppualennusmyyntiä.
Mikäli myyntiä ei kerry toivomallasi tavalla, pyydä meiltä apua jo myyntijaksosi aikana tilanteen selvittämiseksi. Autamme parhaamme mukaan sinua onnistumaan kirppismyynnissäsi.
Pelkkä täyttö ja tavaroiden uudelleen järjestely usein riittää, mutta jos myynti ei tunnu siitä piristyvän, voi olla kannattavaa laittaa vähäksi aikaa voimaan pieni välialennusmyynti ja tämän jälkeen esim. vaihtaa loput jäljelle jääneestä tavarasatsista uuteen. Voit kokeilla myös erilaista esillepanoa, joten pyydä meiltä apua hyllyjen ja tankojen uudelleenasettelussa. Reilumpi alennusmyynti myyntijakson viimeisiksi päiviksi on aina piristysruiske myyntisi loppumetreille. Tällöin voit tuoda myös mahdolliset aiemmin myynnissä olleet takaisin myyntiin osaksi loppualennusmyyntiä.
Mikäli myyntiä ei kerry toivomallasi tavalla, pyydä meiltä apua jo myyntijaksosi aikana tilanteen selvittämiseksi. Autamme parhaamme mukaan sinua onnistumaan kirppismyynnissäsi.
7. Hiottuja yksityiskohtia innokkaimmille
- Kauniisti askarrellut hintalaput luovat mielikuvan hyvin pidetyistä ja laadukkaista vaatteista.
- Valokuvaa valikoituja yksityiskohtia tai koko myyntipaikkasi, ja julkaise kuva Seesamin Facebook-seinällä. Kerro mitä hauskaa myyntipisteestäsi löytyy. Tai vinkkaa meille, niin valokuvaamme ajan sallimissa puitteissa.
- Järjestä vaatteet esimerkiksi väreittäin, mikä luo hauskan ja houkuttelevan värisuoran.
- Liitä myyntipisteeseesi lappu (sinitarraa saa kassalta), josta selviää yhdellä silmäyksellä mitä on myynnissä.
Yleisimpiä syitä toivottua pienempään myyntiin
- Yleisin syy toivottua pienempään myyntiin löytyy usein esillepanosta. Huonosti suunniteltu tilankäyttö, liian sekalainen tavara, korkeat tavararöykkiöt, liian täyteen laitetut tai liian tyhjät tangot eivät houkuttele tutkimaan kojua lähempää.
- Tavaran laatu on toinen tärkeä myyntiin vaikuttava tekijä. Kirpputorikävijä ei etsi kuluneen näköistä tavaraa, vaan tulee kirpputorille tekemään hyvälaatuisia löytöjä.
- Väärän sesongin tavara ei liiku – talvella hytisyttää ajatellakin sortsien tai olkaintopin ostamista, kesäkuumalla ovat taas toppavaatteet kaukana ajatuksista.
- Liian kallis hinta – osa tavarasta, kuten esimerkiksi suosituilla merkeillä varustetut vaatteet ja lelut, ovat toki hintavampia kuin perustavara. Suurin osa hyvästä tavarasta menee usein ennen pitkää kaupaksi, mutta ota huomioon, että käypä hinta vaatii usein pidemmän myyntijakson.
- Paikan ”unohtaminen” - myyntipaikka myy hyvin alkuun, mutta kun tavara vähenee, myynti laskee. Seesamin myyntipisteet pysyvät muokattavuutensa ansiosta pitkään siistinä, mutta paikan tyhjentyessä esillepano kärsii. Tuo täydennystä säännöllisesti ja tarkista jäljelle jääneet tavarat, jos niissä jotain vikaa mitä et itse huomannut.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos viestäsi. Kommentit tulevat näkyviin parin päivän viiveellä.